Pražský hřbitov - Umberto Eco (kniha měsíce února 2013)
Šestý a prozatím posledním
románem Umberta Eca je Pražský hřbitov, který vyšel v české překladu
v roce 2011.
Hlavním hrdinou je kapitál Simone Simonini,
falzifikátor notářských dokumentů, který se vlivem okolností dostává do služeb
tajných agentů a využívá především své chladnokrevnosti a schopnosti razit si
cestu životem přes mrtvoly. Ve službě turínské tajné policie se zaplétá do
Garibaldiho tažení na Sicílii. Z kruhu agentství se již vymaní a putuje do
Francie, kde jsou jeho služby využívány hlavně ve francouzskou-pruském
konfliktu. Obratný falzifikátor Simonini vytváří dokument, který je podkladem
pro falešné obvinění židovského důstojníka Alfreda Dreyfuse z vlastizrady.
Následující události se více méně točí kolem dokumentu o židovském spiknutí,
který Simonini vytváří několik let a neustále jej podle poptávky přikrášluje
dalšími nesmyslnými lžemi o židech. Ten pak nachází své uplatnění
v pamfletu ruských tajných služeb Protokoly
sionských mudrců.
Podrobně se také seznamujeme
s francouzským ovzduším tajných služeb, stejně jako s protichůdnými
touhami diskreditovat téměř všechny strany – katolickou, židovskou i
zednářskou. Právě očerňování zednářské lóže popisem všech možných iniciačních i
jiných praktik se stává módním společenským zbožím 19. století, které tvoří
velkou část příjmů také pro Simoniniho. Kolem fiktivní postavy italského
antisemity se rekonstruuje technický pokrok i přízemní víra v okultismus,
zednářstvo a satanistické rituály. Těžko uvěřitelná je i reálná existence
postav jako satanista Boulan, Osman Bey nebo autor protizednářských mystifikací
Léo Taxil.
Umberto Eco vytvořil zábavný
příběh po vzoru fejetonových románů, v němž vzdává hold dvěma oblíbeným
autorům: Alexandru Dumasovi a Eugénu Sueovi. Příběh je prošpikovaný nenadálými
zvraty, pomstami i vraždami. Simone Simoninimu není nic svaté a svých
schopností falzifikátora využívá hlavně pro své obohacení. Jakmile se jedenkrát
zapletl do tajných služeb, není schopen se z nich vymanit, naopak se
z nich snaží vytěžit co nejvíc pro svůj osobní prospěch. S erudovanou
pečlivostí nám Eco přibližuje Simoniniho chladnokrevnost a schopnost měnit
kabát podle situace na pozadí místy zvířecích manýrů společnosti 19. století
vyznávající satanské a okultní rituály. Neméně zajímavou kapitolou jsou
praktiky tajné policie, která se nebrání sama zosnovat pouliční bouře, jen aby
ve společnosti upevňovala bázeň. Zrod tajných služeb s jediným cílem:
ovlivňovat a často i uměle vytvářet informace, které se mají dostat na
veřejnost, jsou silnou paralelou k dnešnímu ovlivňování veřejného mínění.
Pražský hřbitov byl vzrušujícím čtením, z velké části také proto, že tak
jako i jindy stojí za tímto románem Ecova neuvěřitelně detailní znalost doby a
literatury. Pozornost si zaslouží i osvěžení textu v podobě zajímavých
ilustrací.
„Jak se zdá, to, že Pařížané už
alespoň celé století s oblibou staví barikády a pak se rozutečou při první
ráně z děla, nehraje žádnou roli: barikády se staví, abychom se cítili
jako hrdinové, ale chtěl bych vidět, kolik z těch, kdo je budují, na nich
setrvá až do rozhodného okamžiu. Většiba udělá to co já, hájit je budou jen ti
nejhloupější, a ty postřílejí na místě.“
Eco, Umberto. Pražský hřbitov.
Vydání první. Argo: Praha, 2011. Strana 248.
Umberto Eco se narodil roku 1932
v Alexandrii, absolvoval studia na univerzitě v Turíně a působil jako
vysokoškolský učitel. Pracoval také v televizi a v nakladatelství
Bompiani. Je autorem šesti románů. Nejproslulejší je samozřejmě Jméno růže, následovalo Foucaultovo kyvadlo, Ostrov včerejšího dne, Baudolino, Tajemný plamen královny Loany a nakonec také Pražský hřbitov. Eco je také autorem řady odborných esejistických
publikací jako Skeptikové a těšitelé,
O literatuře, Kant a ptakopysk či estetických publikací jako Dějiny krásy nebo Dějiny
ošklivosti.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)