Žítkovské bohyně - Kateřina Tučková (kniha měsíce prosince 2013)


Je tady poslední den roku a s ním i poslední letošní příspěvek, potažmo kniha měsíce prosince roku 2013. A protože je to poslední kniha, ráda bych napsala o té, která mne v poslední době opravdu nadchla…

Vím, že román Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně není žádnou horkou novinkou a většina z vás o něm již slyšela. Já jsem se k této knížce dostávala delší dobu, možná i proto, že jí bylo všude plno. Musím však říct, že mne nadchla a přečetla jsem ji jedním dechem, což mne u české beletrie samu překvapilo.

Téma žítkovských bohyní mne zaujalo hlavně proto, že se Žítková nachází v mém rodném kraji a že jsem se o Kopanicích chtěla dozvědět víc. Příběh vypráví Dora, které vyrůstala bez matky u bohyně Surmeny. Těchto bohyň bylo více a uměly léčit, napravovat, věštit a poradit v těžkých životních chvílích, takže je mnoho lidí považovalo za čarodějky. Když se Dora dozvídá, že Surmena byla sledovaná Státní bezpečností, rozhodne se v archivech pátrat po jejím osudu. Vyprávění graduje, čím více se Dora dostává do minulosti a rozplétá složité klubko vztahů, sporů a nenávisti. Dora vzpomíná na Surmenu, její schopnosti a historky, o kterých ve spojitosti s bohyněmi slyšela. Vyprávění je velmi napínavé a bylo by škoda je vyzrazovat.

 
Věřím, že se tato kniha bude líbit všem, kterým jsem ji doporučila a těším se, až si od Kateřiny Tučkové pořídím román Vyhnání Gerty Schnirch. Příběh s originálním námětem je napsaný velmi čtivě a srozumitelně, ale zároveň neslevuje z nároku na kvalitní literaturu. Doporučuji.   

Komentáře