Jamrachův zvěřinec – Carol Birchová

Jamrachův zvěřinec je román britské autorky Carol Birchové, která má na kontě již jedenáct knih, z nichž dvě se dostaly do výběru na Man Bookerovu cenu. Jarmachův zvěřinec je její první přeloženou knihou do češtiny. Já jsem si tento román přečetla na základě anotace, která mne docela zaujala.

Příběh vypráví o chudém londýnském chlapci Jaffym, který se protlouká každodenním životem v britských docích, kde panuje špína, zápach a opilí námořníci. Jaffymu se změní život, když jednoho dne potká na ulici tygra, z jehož spárů jej zachrání pan Jamrach, milovník exotických zvířat, s nimiž obchoduje. Jaffy u pana Jamracha začne pracovat a seznamuje se s Timem a jeho sestrou Ishbel, ke které začne pociťovat náklonost. S Timem se Jaffy vypraví do dalekých moří hledat, polapit a přivézt „draka“. Tento exotický drak, či spíše velký varan však na loď snáší kletbu v podobě ztroskotání, které se změní v děsivý boj o přežití…


Carol Birchová se v doslovu přiznává, že příběh je smyšlený až na dvě události, setkání londýnského chlapce s uprchlým tygrem, kterého si pohladí po čenichu a příběh kamarádů, kterým je losem určena role střílejícího a oběti. Tyto dvě „skutečné“ události jsou důležité, neboť nic jiného v knize vlastně nenajdete. Přišlo mi, že autorce tyto dvě události přišly natolik inspirativní, že je spojila do jednoho příběhu a kolem nich vytvářela pouze nutné pojivo. Postava Jaffyho ani ostatních není výrazně propracována, vlastně mně ani nepřišla nijak sympatická, takže jsem si k ní nevytvořila žádný vztah. V souvislosti s touto knihou se hovoří o Melvillově Bílé velrybě a Charlesi Dickensovi, což mi přijde naprosto přehnané a zřejmě to má vytvářet jisté (pro mě klamné) očekávání z knihy. Knihu jsem dočetla jaksi z povinnosti a nemůžu říct, že by mne nějak zvlášť oslovila. Na nádherný román irského autora Josepha O´Connora Hvězda moří, o které jsem psala zde, však nemá ani omylem.  
 

Komentáře