Sněžný levhart – Peter Matthiessen
O málo kterém spisovateli se dá
říci, že žil skutečně dobrodružným životem. Nedávno zesnulý Peter Matthiessen
takovým spisovatelem byl. Setkal se s Janem Masarykem, cestoval po Africe,
Himalájích i jihoamerických džunglích, věnoval se výzkumu bílého žraloka, byl
ve službách CIA, experimentoval s drogami, zajímal se o ochranu přírody a
zachování její čistoty, celý život byl přesvědčen, že Leonard Peltier je
nevinný… To je jenom zlomek z toho, co Peter Matthiessen zažil a co jej
inspirovalo k napsání esejistických i faktografických románů. V češtině
je možné si od Petera Matthiessena přečíst knihu Hráči na vinici Páně a Sněžný
levhart.
Dnes již kultovní esejistický
cestopis Sněžný levhart vznikl v roce
1978, poté co se Peter Matthiessen rozhodl po smrti své ženy odjet do Nepálu.
Na duchovní cestě po Himalájích jej doprovázel George Schaller, který se vydal
prozkoumat život modrých ovcí. Autor ve svém cestovním deníku popisuje nejenom
okolní krajinu, ale také své různorodé společníky, nosiče a šerpy, své postřehy
o zvířatech i úvahy o yettim. Peter Matthiessen se vydává na cestu
nejmohutnějším horstvem světa, aby dosáhl Křišťálového kláštera a sní o tom, že
se mu podaří spatřit vzácného sněžného levharta.
To, co činí Matthiessenův
cestopis výjimečným je, že je prodchnut myšlenkami o zenu, kterému se
Matthiessen věnoval, ale také o budhismu a různými postřehy o východních
filozofiích. Tyto úvahy a citáty dávají knize hloubku, ale přitom jsou k faktografickým
informacím v příjemném poměru. I přesto, že se autor vydal do Nepálu po
smrti své ženy, jsou tyto intimní detaily upozaděny na minimum, jakoby tím
autor chtěl dát najevo, že se v žádném případě nejedná o smuteční elegii.
Matthiessen živě popisuje své obstrukce na cestě, dohadování s nosiči i
všudypřítomný zvuk mantry Óm mani padme húm… Matthiessen slovy budhismu říká,
že když je žák připraven, objeví se učitel a snaží se dosáhnout prožitku tady a
teď, který je ústředním v celé východní filozofii. Příjemné je, že autor
nikdy nepoučuje o tom, jak jej cesta „osvítila a jak našel sám sebe“ v duchu dnes
již často zprofanovaných výletů za východním dobrodružstvím. Autor se v románu
naopak vyznává ze svých pochyb a slabostí a i díky tomu vznikl na konci 70. let
výjimečně upřímný a opravdový cestopis nejenom o Nepálu ale také o neustálém
celoživotním hledání.
„Ještě se pamatuji na depresi provázející můj první sestup – z Tárákótu
do údolí Bhérí – a přesvědčil jsem sám sebe, že hlavní příčinou měnící se
nálady je náhlá ztráta výšky. Teď je to jinak – bolestně jsem vyrostl, asi jako
když had svléká kůži; tehdy je malátný, má špatnou náladu a nežere – vláčí za
sebou cáry minulého života a nové oko je pod starými uschlými šupinami skoro
slepé. Je těžké se teď nové situaci přizpůsobit, protože já ani nevím, kdo se
vlastně přizpůsobuje – už nejsem tím starým Peterem M., ale novým taky ještě
ne.
A najednou je to i trochu zajímavé – že se na nic netěším a v nic nedoufám;
jako bych koutkem oka zahlédl tajemství těchto hor, ale ještě ho úplně
nepochopil. Minulost je pryč, budoucnost nemá smysl, všechna očekávání padla, a
tak vlastně konečně prožívám ono teď, o němž hovoří velcí náboženští myslitelé.
Kajícnému zloději na kříži slibuje laskavý Ježíš z moderní Bible
naději na nebe: „Ještě dnes budeš se mnou v Ráji.“ Ale Soen Róši zdůrazňuje, že ve starších překladech žádné „dnes“ a příslib do budoucna vyjádřeny nejsou.
Například v ruském překladu lze onu pasáž vysvětlit jako „právě tady a teď“.
Ježíš tedy vlastně říká: „V Ráji jsi právě teď.“ Což je o moc radostnější. Naděje je jedině v daném okamžiku, v karmické
ustrojení, jaké si každý připravuje vlastním životem. Právě tento den je
stránkou nirvány, která se neliší od sansáry – spíš je to mírná alchymie a
přeměna ošklivého bláta v čistý bílý květ lotosu.“
Matthiessen, Peter. Sněžný levhart. Praha : Volvox Globator, 2006.
Strana 248 – 249.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)