Nejmilejší knihy - Chladnokrevně (Truman Capote) (#600)
Tvorba Trumana Capoteho je českým
čtenářům známa především díky dvěma dílům – Snídani u Tiffanyho a románu Chladnokrevně.
Zatímco v kratičké novele Capote prokázal své spisovatelské umění,
v románu Chladnokrevně dovršil své celoživotní dílo a ovlivnil generace
spisovatelů, kteří přišli po něm. Chladnokrevně je výjimečným románem,
v němž Capote zachytil skutečný příběh o vyvraždění rodiny Clutterových
v Kansasu v roce 1959. Capote nazval svůj román jako román faktu
(non-fiction novel), čímž vystihl hlavní přednost a originálnost svého způsobu
psaní.
Capote v románu rekonstruuje
skutečnou událost, která otřásla celou Amerikou, když v roce 1959 neznámý
pachatelé vyvraždili rodinu Clutterových, otce, matku a jejich dvě dospívajících
dětí (dvě dospělé dcery žily již jinde). Capote v románu vytvořil
působivou koláž různých vypravěčských postupů, ať už publicistických nebo čistě
beletristických. Na začátku románu popisuje Clutterovi, kteří jako by
symbolizovali dokonalou americkou rodinu, sympatického a čestného pana
Cluttera, matku trpící psychickým problémy a hodné děti. V kontrastu
s touto rodinou zosobňující tradiční americké hodnoty je líčen příběh
vyvrhelů, dvojce ze samého společenského dna - Perryho Smithe a Dicka Hickocka,
dvou bývalých vězňů, kteří zosnovají plán, jak Clutterovým, bohatým statkářům,
vyloupí trezor a všech případných svědků se zbaví.
„Ale ani Dickova tělesná konstituce, ani inkoustovitá galerie, která ji
zdobila, nebudily tak pozoruhodný dojem jako jeho obličej. Vypadal jako složený
z částí, které k sobě nepatří. Jako by mu byl někdo rozpůlil hlavu
jako jablko a potom sesadil dohromady maličko nesymetricky. Něco takového se také stalo: nevyrovnané rysy
byly výsledkem automobilové bouračky v roce 1950 – nehody, které mu jeho
úzký obličej s dlouhými čelistmi nechala posunutý, levou stranu o něco níž
než pravou, a v důsledku toho rty poněkud zkřivené, nos zkosený a oči
nejen posazené nestejně vysoko, ale i nestejné velikosti. Levé oko mělo
vysloveně hadí výraz s jedovatým, chorobně namodralým úkosem, který ač získán
nedobrovolně, jako by přesto varoval před hořkou sedlinou na dně jeho povahy.“
Capote, Truman. Chladnokrevně. Praha: 1968, Odeon. Strana 31
Capote navždy zachytil příběh,
při kterém mrazí – ač v podstatě zachytil pouze realitu, skutečnou událost
chladnokrevné vraždy. Pozoruhodné ovšem je, že tuto realitu popisuje z různých
úhlů pohledů, aniž by cokoli emočně hodnotil. Jakoby chtěl čtenáři samotnému nechat
prostor, aby k této události zaujal svůj vlastní postoj. Capote se smyslem
pro detail vystihl téměř dokonalou americkou rodinu, v níž vládne čestný
farmář Clutter a na druhé straně popisuje událost z pohledu dvou vrahů, s jejichž
životy se nás rozhodne seznámit. Kniha je postavena na neustálém pnutí a
kontrastech, čtenář na jedné straně touží po spravedlnosti, ale jak se postupně
seznamuje s příběhy obou vrahů, do mysli se mu vkrádají myšlenky určitého
soucitu, ač si je nechce připustit. Capote navázal s Perrym
Smithem, který byl tehdy již ve vězení, hlubší vztah a dokonce jej považoval za své alterego. Je tedy jen
logickým důsledkem, že příběh Perryho Smithe v románu převažuje. Perry Smith
vyrost v rodině, kde se matka, čerokézská indiánka, upila k smrti,
sestra vyskočila z okna a bratr spáchal sebevraždu (poté co k ní dohnal
svoji ženu). Perry vyrůstal také v různých nápravných zařízeních, kde byl
nejednou týrán a postupně k světu zahořkl, resp. u něj nebyly vytvořeny
kladné citové vztahy k rodině a ke svému okolí.
Capote nám nepodává jen
popis událostí a osob, ale po krůčcích směřuje stále hloub, k motivaci pachatelů,
k sociálnímu prostředí, ve kterém vyrostli, k faktorům ovlivňujících
jejich život, k jejich fyziognomii, k vlastnostem, k jejich rituálům…
Právě Capoteho neuvěřitelně detailní zájem o každý, byť sebemenší kamínek do
mozaiky celého příběhu způsobuje, že ten před námi vyvstává v celé své tragické
monumentálnosti. A jsou to právě detaily, které utkví v paměti nejvíce –
Perryho popis opakujícího se snu o žlutém ptákovi, který jej odnáší pryč,
Dickův oblíbený drink Pomerančový květ nebo Perryho závislost na aspirinu,… Capote
používá odosobněných popisů jednotlivých postav, často je ale nechá promluvit
vlastními ústy, v závěru pak silně zapůsobí jimi sepsané vlastní životopisy.
I když od počátku románu víme, kdo jsou vrahové, je příběh strhující - není
pouhou rekonstrukcí vyšetřování vraždy, ale vylíčením jedné lidské tragédie,
která má všeobecnou platnost. Capote si mohl vybrat kterýkoli jiný příběh
(mnohé shrnuje v pasáži uličky smrti, kde na trest čekají další pachatelé),
ale rozhodl se literárně zvěčnit právě tragický konec jedné kansaské rodiny a s ní
i život dvou mužů ze společenského dna. Domnívám se, že právě pečlivé a
soucitné vylíčení Perryho, jehož postava je opravdu velmi zvláštní, dává
čtenáři zabrat nejvíce, protože si najednou uvědomuje, že otázka není jen v rovině
černá a bílá, zločin a trest… Když jsem Chladnokrevně četla poprvé ještě v rámci
povinné četby, nebyla jsem tento román schopná docenit, i přesto mi utkvěl v paměti
jako málo knih. Když jsem se k němu po letech jaksi instinktivně vrátila,
byla jsem odměněna silným čtenářským zážitkem. Proto i dnes považuji
Chladnokrevně za jeden z nejvýznamnějších amerických románů.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)