Sidonie Nádherná a konec střední Evropy – Alena Wagnerová (kniha měsíce září 2014)
Jméno Sidonie Nádherné bývá
tradičně spojováno, jak je tomu například také u Mileny Jesenské, se silnými
ženskými osobnostmi ovlivnivší významné umělce a spisovatele své doby. Na
pozadí životního příběhu Sidonie Nádherné lze pochopit mnoho z doby, ve
které žila, z doby na přelomu století, kdy se rozpadlo nejen
rakousko-uherské mocnářství, ale také mnoho starých zvyků a hodnot.
Baronka Sidonie Nádherná z Borutína
byla aristokratkou, avšak bez modré krve. Do šlechtického stavu byli členové
její rodiny povýšeni za významné počiny v oblasti hospodářství. „Za paradox lze označit, že tito průmysloví
magnáti první generace, nositelé hospodářského pokroku, spatřovali nejvyšší
uznání své činnosti v propůjčení šlechtického titulu, jenž vznikl ve zcela
jiné epoše, byl spojen s feudálním vlastnictvím půdy a vyznačoval společenskou
vrstvu, která již dávno překročila zenit svého významu.“ (27). Sidonie
vyrůstala se svými dvěma bratry Janem a Charliem na zámku ve Vrchotových
Janovicích, který zakoupil a zveleboval její otec. Z deníků a korespondence
lze sledovat složitý vztah s matkou, a naopak hluboké citové propojení s bratrem
Janem.
Sidonie Nádherná byla velmi
osobitou ženou, která si vážila svobody a nezávislosti. Jejím životem otřásaly nejen
historické milníky (první a druhá světová válka, komunismus, kolektivizace),
ale především vztahy se slavnými umělci. R. M. Rilke zůstal jejím
celoživotním přítelem, s Maxem Švabinským prožila sice krátký, ale citově bouřlivý
románek, který dnes připomíná několik jejích podobizen. S Maxem Švabinským
také poprvé a naposledy spojuje přání založit rodinu. Nejdelší a nejsilnější
vztah však přišel až s Karlem Krausem, rakouským spisovatelem a novinářem
narozeným v Jičíně. Rozpolcenost vztahu, časté shledávání i odloučení a
jistou nepostihnutelnou nenaplněnost vztahu ilustruje autorka mnohými citacemi
z jejich vzájemné korespondence. Přes všechny životní osudy zůstávala
Sidonie Nádherná vždy osobitá, vymykající se tehdejším dobovým konvencím a
připravená naslouchat jejím osudovým mužům. Wagnerová zde především zdůrazňuje,
že pohlížením na Sidonii pouze jako na femme fatale, bychom se dopouštěli jejího
značného zjednodušení: „Tato představa o
ženě je ovšem mužskou konstrukcí, do níž promítají vlastní přání, fantazie a
naděje. Že se i sama ženská existence nachází v krizi, jako to například
ukazuje fenomén hysterie, že i ženy jsou bytosti hledající, které po ztrátě
tradiční funkce rodiny jako hospodářské jednotky v důsledku industrializace
ohlížejí po nových úkolech ve společnosti a trpí vyprázdněním smyslu svého dosavadního
uplatnění, s tím „mýtus ženy“
nepočítá. Nevypočitatelná femme fatale této doby není nic jiného než ztělesnění
diskrepance mezi očekáváním muže a potřebami ženy. Její působení bude o to
fatálnější, oč intenzivněji si ženy svůdný model nevypočitatelné ženy přivlastní
a příslušně se do něj nastylizují. Zapůsobí i na Sidonii Nádhernou a bude
příčinou leckterých zmatků v jejím životě.“ (54)
Sidonie přichází o své milované,
o své bratry, Karla Krause, Rilkeho, vychovatelku May-May i svého oblíbeného
leonbergera Bobbyho. O to víc se upíná k zámku a údržbě parku jako ke svému
poslednímu důvodu žít. Bohužel musí zažít dobu, kdy je zámek součástí cvičiště
jednotek SS. O tomto píše v jednom z dopisů: „Ptám se, zda to všechno je skutečně pravda a zda je něco takového
možné: Vy v rozedraných gumácích kopete hasící vodní nádrže a já pomáhám
sekretářce zapisovat zámecký inventář za účelem vyvlastnění a řídím výlov ryb,
které mi vzali. A záhy budu bydlet v domě, který mi už nebude patřit,
pracovat v zahradě, která bude náležet někomu jinému a sedět na nábytku,
který bude vlastnictvím Říše.“ (155) Ponuré období druhé světové války vystřídá
komunistický převrat a násilné zabrání zámku. Pod vlivem zhoršujících se
podmínek a zatýkání se Sidonie uchyluje v roce 1949 do Londýna, kde o rok
později umírá. V roce 1999 byly její ostatky přeneseny do zahradního hřbitova
na zámku ve Vrchotových Janovicích, na místo, které hluboce milovala. S její
smrtí rod Nádherných vymřel.
Aleně Wagnerové se podařilo
napsat působivý portrét Sidonie Nádherné nejen prostřednictvím Sidoniných
deníkových záznamů a korespondence, ale také díky detailním znalostem doby a
jejího klimatu. Kniha díky tomu překračuje pouhou biografii a seznamuje nás s fenoménem
konce střední Evropy, s koncem jedné významné historické epochy, s koncem
zlatého věku, jak jej označil Stefan Zweig ve svém Světě včerejška. A Sidonie Nádherná představuje více než příznačné zosobnění
tohoto dějinného skonu. Její duch jako genius loci však ve Vrchotových
Janovicích přetrval dodnes.
„Nashromáždilo se toho ve mně tolik, rok od roku víc – to přece musí mít
nějaký smysl, musí se nějak, někde projevit, možná až po generacích. Co víme o
tom, jak všechno, co zakoušíme, co prožíváme s radostí i co vytrpíme,
působí na budoucí svět, třeba na to, co právě kvete, na každý zelenající se
list? Jenže příroda nám nikdy nezapomene, že máme hlas a mluvíme, drží si od
nás odstup, a my s ní nikdy nesplyneme.“ (136)
Wagnerová, Alena. Sidonie Nádherná a konec střední Evropy.
Praha. Argo, 2010.
Dokument o Sidonii Nádherné: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1115486697-baronka-sidonie-nadherna-aneb-konec-slechty-v-cechach/
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)