1913 – Florian Illies (kniha měsíce prosince 2014)
Florian Illies, absolvent dějin
umění v Bonnu a Oxfordu a kdysi také redaktor Frankfurter Allgemeine Zietung, na sebe poprvé upoutal pozornost
knihou Generace Golf, pojednávající o
generaci narozené v sedmdesátých letech. V českém překladu nyní vyšla
kniha 1913, která vzbudila velký
ohlas a kupříkladu v literární anketě Lidových
novin byla minulý rok mnohokrát zmiňována. Illies v románu vytvořil kolážový
soubor událostí jednoho roku a to roku, kterým definitivě skončila ona zlatá
éra 19. století, onen Svět včerejška,
jak jej nazývá Stefan Zweig ve stejnojmenné knize. Illies nám odpovídá na
otázku, co dělali významné osobnosti roku 1913 – toho léta jednoho století. Kniha je rozdělena na dvanáct měsíců a v úvodu
každé této kapitoly jsou trefně shrnuty důležité momenty:
KVĚTEN
„Vlahá jarní noc ve Vídni: Arthur Schnitzler se tak ostře pohádá se
ženou, že se mu v noci na 25. května zdá o tom, jak se chce zastřelit.
Nedojde k tomu. Stejné noci se ale ve Vídni zastřelí plukovník Redl, protože
je usvědčen ze špionáže. Téže noci ve Vídni balí Adolf Hitler svoje věci a ráno
usedá na první vlak do Mnichova. Umělecká skupina Die Brücke se rozpustí. V Paříži
má premiéru Stravinského skladba Le sacre du printemps – Stravinskij poprvé spatří svou pozdější milenku Coco Chanel. Brecht
se nudí ve škole a buší mu srdce. Proto začne básnit. Alma Mahlerová poprvé
prchá před Oskarem Kokoschkou. Rilke se hádá s Rodinem a nedostane se k psaní.“
(Illies, Florian. 1913. Brno : Host,
2013. Strana: 121)
Celá kniha je souhrou drobných
událostí v životě mnoha osobností této doby jako byl Louis Armstrong,
Robert Musil, Marcel Proust, Franz Kafka, Alma Mahlerová, Marcel Duchamp,
Stravinskij, Albert Schweitzer, bratři Mannové, Else Lasker-Schülerová, Arnold
Schönberg, Bertolt Brecht, Oswald Spengler nebo Franz Werfel a další. Illiesův
výběr je selektivní a proto si některých osobností této doby nevšímá vůbec (S.
Zweig, Gropius,…) a některých pouze okrajově (Virginia Woolfová, Coco Chanel,
Sidonie Nádherná). Tento výběr byl čistě volbou autora a rozhodně bych mu
nezazlívala, že vynechal nějakou významnou osobnost, protože jejich výčet by
nikdy nemohl být uzavřený. S tím také souvisí samotná náplň knihy, která
tvoří osvěžující koktejl nejrůznějších informací (méně či více klípkovitých) o
tom, jak si kupříkladu Franz Kafka dodával jistoty k žádosti o ruku F. Bauerové,
nebo jak se Oskar Kokoschka zbláznil do Almy Mahlerové. Pestrou koláž
medailonků o tehdy známých (či snad ještě neznámých) osobnostech doplňují
drobné postřehy typu, jakou módu tehdy ženy nosily, že tehdejším bestsellerem (zcela
zastiňujícím Smrt v Benátkách) byla
kniha o tunelu mezi Evropou a Amerikou, že sexuálním symbolem byla Asta
Nielsenová nebo, že 20. června 1913 vtrhl nezaměstnaný učitel Ernst F. Schmidt
do školy svaté Marie v Brémách a zabil tam revolverem pět dívek mezi
sedmým a osmým rokem věku.
Dle mého názoru není román 1913 pro každého. Jestliže nebude čtenář
znát většinu zde zmiňovaných osobností, knihu si neužije, nepochopí autorovy
vtipné narážky a spousta věcí se takzvaně ztratí v překladu. Pokud je však
některým čtenářům období přelomu devatenáctého a dvacátého století blízké tak
jako mně, je kniha 1913 jemnou a
vlídnou anekdotou o jednom malém velkém roku 20. století. Není patrně v silách
žádného čtenáře být obeznámen se všemi zde zmiňovanými informacemi, ba naopak se
spoustu nových věcí dozví (a také mu dojde několik souvislostí, například je
zde zmiňována kniha Spenglera Zánik
Západu, z níž čerpal Cormac McCarthy). 1913 je sympatickou knihou nejenom svým stylem, ale také proto, že
pohlíží na kulturní dějiny ze široka a pomáhá čtenářům uvědomit si, jak výjimečná
doba se psala, doba kdy Malevič maluje černý čtverec, Duchamp tvoří své
ready-made, ve Vídni se mihne ve stejnou dobu Hitler se Stalinem, Schönberg
skládá dvanáctitónovou hudbu, Musil tvoří Muže
bez vlastností a Kafka píše dlouhé dopisy F. Bauerové. Líbí se mi hravost s jakou
Illies k tématu přistupuje. Slavné osobnosti snáší dolů z jejich piedestalů
a nepřímo nám říká, že je důležité nebrat se příliš vážně. Illiesovo trefné
vyprávění mne mnohokrát přivedlo na myšlenku, jak by asi kniha vypadala s obsazením
osobností z českých zemí…
„Obavy, že by se rok 1913 mohl projevit jako nešťastný, tlačily současníky
v zátylku. Gabriele d´Annunzio svému příteli daruje Utrpení svatého
Šebestiána a věnování datuje z opatrnosti
raději jako „1913+1“. I Arnold Schönberg zadržuje dech, kdykoli se objeví
nešťastná třináctka. Nikoli bez důvodu vynalezl „dvanáctitónovou hudbu“ –
základ moderní hudby -, jež se údajně zrodila ze skladatelových obav z toho,
co přijde. Zrození racionality z ducha pověr. V Schönbergových kompozicích
se číslice „13“ neobjevuje, ani jako takt, a ani jedinkrát jako číslo stránky.
Když s nechutí zjistil, že by název jeho opery o Mojžíšovi a Áronovi
(Moses und Aaron) měl mít třináct písmen, škrtl ve jménu Aaron druhé „a“ a od
té doby se opera jmenuje Mojžíš a Áron.
A teď tedy celý rok ve znamení nešťastné třináctky. Schönberg se narodil 13. září
– a pomyšlení, že zemře v pátek třináctého, mu nahánělo panickou hrůzu.
Jenže nic nepomohlo. Arnold Schönberg zemřel v pátek třináctého (ovšem
teprve 1913+38, tedy v roce 1951). Přesto mu rok 1913 připraví ještě jedno
pěkné překvapení. Na veřejnosti dostane pár facek. Ale popořadě.“ (Illies, Florian. 1913. Brno : Host, 2013. Strana: 13).
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)