Nejmilejší knihy - Na jih od hranic, na západ od slunce (Haruki Murakami)
Hlavním hrdinou románu je mladík
Hadžime, jedináček, který si ve standardizované společnosti Japonska hledá své
vlastní místo. Jedináčkovství v sobě nese izolovanost i pocity
méněcennosti, které se mu podaří rozptýlit až s dívkou Šimamoto. Křehké
přátelství se však s dospíváním vytratí, přestože Hadžime na dívku
Šimamoto, která je stejně jako on spíše na okraji, nikdy úplně nezapomene.
Bouřlivá léta puberty jsou pro Hadžimeho dobou, kdy netouží jen po vztahu
s dívkou, ale hlavně po tělesném kontaktu. A právě tato touha ho připraví
o vztah s dívkou Izumi, kterou podvádí s její sestřenicí. Hadžime
odejde studovat do Tokia a pracuje osm let v nakladatelství učebnic, což
později označuje za ztracená léta. Ve třiceti letech se Hadžime ožení
s Jukiko, dobře situovanou ženou, jejíž otec Hadžimemu dopomůže
k tomu, aby si otevřel jazzový bar, který se stane brzy velmi populárním.
Život Hadžimeho je rázem proměněný, má dva dobře prosperující bary, manželku,
dvě dcerky, velký byt a luxusní BMW. Sebevědomý Hadžime, který má v životě
vše, co si kdy přál, ale brzy začne propadat pocitům, že ne vše je tak úplně
zasloužené a čestné: „Bez svého tchána
bych nebyl nic. Což mi dost kazilo náladu. Připadalo mi, že zrazuju sám sebe,
že využívám nepoctivé zktratky a nezasloužené výhody.“ (Murakami, Haruki. Na jih od hranic, na západ od slunce. Praha : Odeon, 2008. Strana 57) Osmdesátá léta,
v nichž Hadžime prosperuje, jsou svým kapitalistickým charakterem tolik
odlišné od předchozích dekád studentských bouří, není proti čemu bojovat a
protestovat: „Vyrostli jsme v epoše,
která vlastně nebyla ničím jiným než jedním velkým NE stále rozvinutějšímu,
stále sofistikovanějšímu a stále neúprosnějšímu kapitalismu, který hrozil
nadobro zničit všechny poválečné ideály. (…) Dnešní svět ale stál právě na tom stále neúprosnějšímu kapitalismu, do
kterého jsem se nakonec zapletl i já sám. Jednou, když jsem tak oběma rukama
svíral volant svého BMW, poslouchal Schubertovu Zimní cestu a čekal, až na
semaforu na Aojamské třídě naskočí zelená, mě naráz napadlo, že tohle snad už
ani nejsem já. Já žiju život, který pro mě někdo vymyslel, na místě, které pro
mě někdo vytvořil. Jak moc ještě vůbec jsem sám sebou a kdy už jím být
přestanu? Nakolik mi ještě vůbec patří ty ruce, které teď drží volant? Není
všechna ta nádhera okolo tak trochu falešná?“ (58). A právě v Hadžimeho blahobytném,
přesto však stereotypním životě, se jednoho dne zjeví Šimamoto. I přesto, že se
přes dvacet let neviděli, výborně si rozumí. Občasné návštěvy tajemné Šimamoto
jsou pro Hadžimeho požitkem, který brzy přeroste v silný cit.
Šimamoto,
která je jediná v románu označována příjmením, je popisována pouze
v náznacích, o jejím životě se v podstatě nic nedozvíme. V tomto
směru Murakami dostál tradici japonské literatury (které se však jinak spíše
vymyká) – Šimamoto je ztělesněním femme fatale, křehké krásky, která je
zastřena mlhou tajemství a příslibů. Právě tato žena Hadžimeho svět zcela
rozmetá a vytrhne ze zdánlivě pevných kořenů. Zatímco v Jukiko cítíme
milovanou a oddanou ženu, Šimamoto je Hadžimeho opravdovou láskou, pro nichž
neváhá zahodit, vše co kdy měl. Tento rys románu bychom zřejmě také mohli
nazvat spíše západním, jelikož v japonské kultuře převládá
v milostných vztazích spíše utajení a oddanost rodině. Vztah
k Šimamoto naopak připomíná milostnou romanci tak, jak ji známe
v západní literatuře. „Každá konfucianismem zasažená společnost vyžaduje,
aby muž dodržoval své povinnosti vůči rodině jakožto součásti vyšší komunity,
je ale tolerantní vůči způsobům, jakými uspokojuje své fyzické touhy. Jistou
tabuizaci do milostných styků v Japonsku, kde témeř žádná z forem
erotiky nepatřila mezi hříšné činnosti, vnesla pod vlivem křesťanské kultury až
moderní doba. Pokud ale muž nezapomíná hrát patřičnou roli ve společnosti,
nevěrou se mravnosti nezpronevěřuje.“ (Macúchová, Klára. Buď si nevěrný, ale všeho s mírou. In Na jih od hranic, na západ od slunce. Praha : Odeon, 2008. Strana 173). Osudová příležitost k Šimamoto je
pro Hadžimeho silnější než vztah k Jukiko, avšak bolest, kterou Hadžime svým láskám způsobil či způsobuje se trýznivě odráží v tragické postavě Izumi, kterou kdysi Hadžime podvedl s její sestřenicí a jejíž život byl tímto podvodem poznamenám mnohem víc, než si kdy Hadžime mohl uvědomit.
Román Na jih od hranic, na západ
od slunce patří společně s Norským dřevem ke spíše ojedinělým Murakamiho
románům. Oba totiž postrádají fantastické prvky, které v Murakamiho
románech jednoznačně převládají. Proto si myslím, že oba dva představují asi
nejlepší výchozí bod, jak se s tvorbou jednoho z nejoblíbenějších
japonských a světových autorů dneška seznámit. Murakamiho hrdinové jsou obvykle
obyčejní, spíše introvertní mladící, kteří se i přes svoji klidnou povahu snaží
vzepřít unifikované společnosti a nalinkované budoucnosti. V Murakamiho
knihách najdeme spoustu společných motivů, jako lásku k jazzu (první část názvu
románu je mimochodem název jazzové skladby od Nata Kinga Colea) a vážné hudbě,
motivy studny a pouště, zaujatost krásou lidského těla i otevřenými (i když
nikdy ne obscénními) sexuálními scénami. Murakamiho svět zaplňují zdánlivě
obyčejní lidé, jejichž osudy se však nečekaně promění. A právě o nich je
potěšení číst. Přijmout pozvání do jednoho z Murakamiho románů,
je jako přijmout pozvání do jednoho společného světa, v němž jsou všechny postavy Murakmiho knih propojené.
„Na
jih od hranic, na západ od slunce,“ řekla.
„Co
myslíš tím, na západ od slunce?“
„Takové
místo opravdu je,“ řekla. „Slyšel jsi někdy o nemoci zvané hysteria siberiana?“
(Murakami,
Haruki. Na jih od hranic, na západ od slunce. Praha : Odeon, 2008. Strana 139)
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)