Srub – David Vann
Aljašský rodák David Vann se narodil roku 1966 na ostrově Adak. V jeho
dětství jej ovlivnil traumatický zážitek v podobě sebevraždy jeho otce, s nímž
se rozhodl vyrovnat cestou psaní. Reflexí této citlivé události byla kniha povídek
Legenda o sebevrahovi (Legend of a
Suicide, 2008) které se v Evropě dostalo mimořádného úspěchu. Oblíbenost
jeho knih v Evropě na rozdíl od Ameriky si autor vysvětluje takto: „Američané dnes nedoážou číst tragédii. Jsou
rozhodnutí držet se lži, že jsou v jádru dobrří, kdežto ve Velké Británii
je každý ochoten přemýšlet o své zkaženosti. V Americe panuje představa,
že kniha by měla mít sympatické postavy a po přečtení bychom se měli cítit
dobře. Je to idiotská myšlenka, která maže dva a půl tisíce let literární tradice.
V tragédii jde o odhalení špatnosti, o její obnažení. Tomu jsou Evropané
daleko přístupnější.“ (Merz, Lukáš. Manželská terapie. In Srub. Praha : Argo, 2014. Strana 256).
Srub (Caribou Island) je románem, který příliš
nevybočuje z Vannovy tvorby. Děj se odehrává v jemu dobře známém
aljašském prostředí, kde v ústřední stojí manželská dvojice Garyho a
Irene, kteří po třiceti letech svazku zažívají hlubokou krizi. Gary je ji snaží
zahnat stavbou srubu na již neobydleném ostrově, uprostřed jezera, kde jsou
odříznuti od civilizace. Jeho romantická představa života na ostrově však brzy
naráží na překážky, které nepřipravuje jen nehostinná krajina, ale především
vyhrocený vztah s Irene. Ta se naopak na stavbě srubu podílí se sebezapřením,
život zde si nedokáže představit. Protože však trpí utkvělou představou, že stavba
srubu je jen záminka proto, aby ji Gary navždy opustil, nechce na sobě nechat
nic zdát. Pasáže stavby srubu v syrovém prostředí blížící se zimy se rytmicky
střídají s vyprávěním o Rhodě, dceři manželského páru. Rhoda žije dva roky
se zubařem Jimem a touží po tom, aby se její partner vyslovil a oslavili svatbu
na Havaji. To však netuší, že o jedenáct let staršího partnera posedla krize
středního věku, kterou se rozhodne zahnat nevěrou s turistkou Monique. Jim
po milostné avantýře požádá Rhodu o ruku, přestože se vnitřně rozhodne s nevěrou
nejen pokračovat, ale učinit ji prostředkem utužení své očividně zmatené
mužnosti. Rhoda se sice poněkud překvapivě o nevěře nedozvídá, přesto podvědomě
tuší, že ji Jim nemiluje, ale bere ji spíše jeho dobrou kuchařku, hospodyni a poskytovatelku
pravidelného sexu. V tomto ohledu se lze jen domýšlet, do jaké míry neopakuje
chybu své matky, která náhle začne trpět silnými bolestmi hlavy, které jako by
neměly příčinu v ničem fyzickém. Manželé se v prostředí ostrova snaží
pracovat na srubu, na místě totálně izolovaném, kde před sebou nemají úniku.
Irene se zamýšlí nad sebevraždou své matky a dává si ji do souvislostí s odchodem
jejího otce a bolestmi hlavy. Gary a Irene si v několika málo hádkách stačí říct,
že se nikdy nemilovali a že si navzájem zničili život. Vyhrocený vztah svázaný
drsným prostředím aljašské krajiny spěje do drastického konce, který je opět
inspirovaný Vannovými zážitky z vlastní rodiny.
Srub je svým ústředním tématem podobný ději
novely Ostrova Sukkwan (Argo, 2011),
která zpracovává tragický příběh o otci a synovi uvězněnými na aljašském
ostrově. Vylíčení klaustrofobicky tísnivé atmosféry ostrova je Vannovou silnou
předností a v častých pasážích stavby srubu jako by zakoušel čtenářovu
trpělivost, když jej téměř fyzicky činí součástí děje. Co se ovšem čtenář může
pouze domnívat, je příčina rozpadu vztahu Irene a Garyho. Lze se jen domýšlet,
jestli byli v minulosti šťastní a vzájemné výčitky přišly až po
desetiletích vztahu, nebo zda oba popírali své city a do manželství šli s opravdu
neupřímnými představami, které nemohly být naplněny. Z minulosti vztahu se
totiž čtenář nedozvídá zhola nic, snad kromě sebevraždy matky Irene. Je také
otázkou, zda se nám spisovatel prostřednictvím Rhody nesnaží naznačit, že
neopisuje matčinu chybu, když nevidí, že vztah s Jimem je jen výsledkem
kompromisu namísto lásky. V tomto ohledu tedy vyvstávají pouze otázky,
které zůstanou nezodpovězeny. Osobně mi scházela větší propracovanost postav, i
když to mohl být spisovatelův záměr (kolik toho víme o blízkých lidech?). V tomto
smyslu mě příliš nebavila linka o Carlovi, příteli Monique, která mi přišla
nadbytečná. Samotný závěr románu byl nezvyklý, možná až příliš surový, přesto
však předvídatelný. Srub na mě
zapůsobil dobře a vzbudil ve mně chuť přečíst si již zmíněnou novelu Ostrov
Sukwann, přesto mi však něco brání dát románu více než tři hvězdy z pěti. Přesto
mohu s čistým svědomím říci, že Srub
svojí kvalitou přestěhuje většinu současné literární produkce a stojí za to, si
jej přečíst.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)