Dáma ve zlatém – Anne-Marie O´Connorová
Portrét Adele Bloch-Bauerové, Dáma
ve zlatém nebo také rakouská Mona Lisa, všechny tyto názvy zosobňují jeden
obraz, jehož pohnutý osud zachytila Anne-Marie O´Connorová, novinářka
seznamující čtenáře s úsilím dědiců o navrácení obrazu. Zlatý portrét měl dle
Adelina posledního přání viset v rakouském Belvederu, to by však nesměla
přijít druhá světová válka, která obrátila vše vzhůru nohama. Kniha se věnuje obrazu velmi zeširoka a o soudním procesu
ohledně jeho navrácení pojednává de facto pouze poslední třetina knihy. Adelin
portrét je spojovacím prvkem, kolem něhož se ovíjí mnoho příběhů, ať už o
autorovi Gustavu Klimtovi, o samotné Adele, její sestře, rodině, přátelích, a
nakonec i její neteři Marii Altmannové, která společně s advokátem Randolem
Schoenbergem, vnukem slavného hudebního skladatele Arnolda Schoenberga,
vynálezce dvanáctitónové hudby, bojovali o navrácení obrazu. V knize se
proplétá hodně rozličných příběhů, takže děj často pokulhává a není úplně
jasné, co je ústředním tématem. Na druhou stranu se autorce celkem
věrohodně podařilo z těchto střípků vytvořit složitý a o to působivější
obraz rodiny Bloch-Bauerových. Není od věci zmínit také pár českých přesahů,
jako například skutečnost, že Adelin manžel Ferdinand byl českým cukrovarnickým
továrníkem narozeným v Mladé Boleslavi, jež dlel na zámku v Panenských
Břežanech, později známým jako sídlo říšských protektorů.
Téma restituce a soudního procesu
není na knize to nejzajímavější. Skutečné příběhy a svědectví lidí poznamenaných
druhou světovou válkou nemohou být nikdy dostatečně naléhavě vypovězeny. Zlatá
Adele se stala důvodem, proč se začalo mnohem více diskutovat o tom, odkud
pochází díla v rakouských sbírkách, a zda-li by se díla neměla vrátit původním
majitelům (např. Rothschildova sbírka). Adele vlastním způsobem přispěla k rozšíření
debaty o nacistické minulosti Rakouska. Autorka dala v knize prostor mnohým
stranám, a i když jí vůči Rakousku často neujde karatelský tón, nechala mluvit
i potomky rodin, v nichž je přítomen stín nacistické minulosti. Čím více
tedy autorka naslouchá, tím měně je možné kohokoli odsuzovat a vidět strany jen
černé a bílé. To je případ i samotné restituce, která rozhodně nekončí jako
happy-end, i když se to tak může na první pohled zdát. Velmi oceňuji autorku za
to, že se nebála přiblížit pohled dědičky Nelly, která s celým procesem
nesouhlasila. Její příběh kontrastuje s Mariiným, jak autorka vystihla, Marie
chtěla napravovat křivdu, Nelly kvůli nikdy nepřekonaným hrůzám války, nechtěla
otevírat staré rány. Příběhy obou žen opět vzdorují jednoznačnému soudu.
Na konec se přeci jen nevyhnu
nutnému srovnání knihy s filmem Dáma
ve zlatém v hlavní roli s Helene Mirrenovou. Film se mi líbil,
ale poté co jsem knihu přečetla, musím přiznat, že je hodně zjednodušující. Je
to velká škoda, protože téma je velmi nosné, ale bohužel se po americku stalo
nostalgickým melodramatem. Helen Mirren byla okouzlující, nicméně Marii
Altmannové bylo v době probíhajícího soudního sporu přes osmdesát let, Randol
Schoenberg zřejmě netrpěl takovou nouzí, jak se ve filmu podává a zcela jistě
pateticky nezamačkával slzy u pomníku zemřelých za holocaustu. Tomu odpovídá
jeho honorář 40% ze získaných Klimtů a rovněž zažalování Nelly, která se k restituci
nepřipojila. Loučení s rodiči a promluva v angličtině, „jazyku tvého
nového domova“, funguje ve filmu jako lepivá melodramatická vata. Hubertus
Czernin (z významného prastarého českého rodu Černínů) se ve filmu mihne coby
schématická figurka páchající dobro, ve skutečnosti to byl člověk, který
upozornil na nacistickou minulost rakouského prezidenta Kurta Waldheima a
věnoval se také možnosti navrácení Klimtových obrazů původním majitelům. I on
sám se ve své rodině potýkal s nacistickou minulostí, před kterou se – na rozdíl
od ostatních - nesnažil utíkat.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)