Úsměv – Raina Telgemeierová

Raina je obyčejná americká dívka, která prožívá pubertu, první lásky a trápení. Jednoho dne ale zakopne a vyrazí si přední zuby. Od té chvíle se Rainin svět točí hlavně kolem nekončících návštěv doktorů, kteří se ji snaží napravit zuby, aby byl její úsměv jako dřív.
 
Vlastní zkušenost s nepříjemným zraněním autorka využila a téma zpracovala do komiksu, který si sama napsala i nakreslila. A co víc, dostala za něj cenu Willa Eisnera. Námět komiksu je sice prostý, ale právě civilnost příběhu je jeho největší devíza. Kresba je příjemná, není dětsky infantilní ani příliš vyumělkovaná, zkrátka hravá. Některé kapitoly končí pointou, což je důsledek vydávání komiksu na pokračování.

Hlavní „zubní“ motiv by nebyl tak zábavný, kdyby současně Raina nebyla uprostřed puberty, onoho nesnesitelného období, kdy se na povrch dere vlastní osobnost. Jsme tak svědky jejího dilema, kterému z kluků dát přednost, kdy si nechat propíchnout uši, ale i obavám o vzhled a vnímání sama sebe. Z kapitoly v níž Raina odmítne kluka, na mě dýchla ona pubertální trapnost a stud, kterou tu a tam zažil snad každý. Komiks je napsaný a nakreslený lehce, nenese žádné veledůležité morální poselství, zároveň však jemně poukazuje na to, že vlastní hodnota není závislá na vzhledu a soudu ostatních. Pozitivní vyznění závěru komiksu mi jen potvrdilo, že i komiks o všedních starostech může být nevšední.
Komiks jsem si užila, i když už mi není náct. Velkou měrou možná i proto, že jsem si také kdysi užila zubní anabázi s rovnáním zubů a spousta Raininých příhod mi připomněla ty moje. Troufám si říct, že tento efekt bude u mnoha čtenářů podobný :)          

Komentáře