Pařížský vs. berlínský styl

V poslední době se mi do rukou dostaly dvě knihy pojednávající o stylu dvou evropských metropolí, a to Paříže a Berlína. Se šarmem Pařížanky je kniha z roku 2010 a napsala ji a ilustrovala Ines de la Fressange, slavná francouzská manekýna 80. let. Berlíňanka od Veroniky Jonášové je stylovým průvodcem po Berlíně z roku 2016. Obě knihy mají podobný obsah, tedy co je typické pro berlínskou a pařížskou módu, co ano a co nikdy, stylové outfity a průvodce po módních místech (oblečení, doplňky, jídlo,…). Obě knihy obsahují spoustu tipů a jde jen o to, jaký styl vám bude bližší, nicméně móda je dnes bez hranic a limitů a více než kdy jindy se všechny možné vlivy prolínají. Takže proč si neužít creme de la creme obou módních měst?


Se šarmem Pařížanky jsem podle mého názoru fajn, ale nějak z ní cítím, že je určena starším ženám, které již mají svůj zajetý styl, ale chtějí ho pozdvihnout. Je to pochopitelné, protože knihu sice psala bývalá modelka, ale modelka, která je dnes už přes padesát. Osobně mi kniha přišla celkem fajn a má moje sympatie už jen proto, že byla jedou vůbec z prvních knih, které běžné smrtelnice začaly učit stylu. Nicméně mám pár výhrad k samotné úpravě, ilustrace nejsou špatné, ale není to úplně můj šálek kávy. Mnohem více bych ocenila více inspirujících outfitů. Na druhou stranu se mi líbí, že kniha si na nic nehraje a je humorná. Líbí se mi nákupní tipy i navržené netradiční kombinace. Stejně tak dobře poslouží kapitola věnovaná tomu, co by nemělo chybět v žádném šatníku (a do čeho se tedy vyplatí investovat). Samozřejmě je nutné nikdy nezapomínat na vlastní postavu a věk, stejně tak přistupovat k radám trochu s rezervou (ne každému bude slušet světle hnědá kožená bunda). Velkou část knihy tvoří tipy na pařížské butiky společně s odkazy. Nejen tady mě dost překvapily nekvalitní fotky, které vypadají jako pořízené někde za běhu mobilem. S tímhle si myslím kniha mohla dát větší práci. Z kapitoly o kráse jsem se nic nového nenaučila, docela by mě potěšilo více tipů na konkrétní výrobky. I zde jsou některé věci podle mého názoru za zenitem (nebo jak jinak rozumět radě, že na rty nepatří růžová rtěnka?). Další část knihy se věnuje pařížskému bydlení a dekoru. Poslední kapitoly se věnují tajemným místům v Paříži (ano, jsou tady i záchodky) muzea a knihkupectví, hotelům a restauracím. Sečteno podtrženo, touto knihou uděláte radost ženám, které milují Paříž a vše francouzské, a pak starším ženám, které chtějí vycizelovat styl a najít osvěžující tipy.

Berlíňanka je naopak knihou, po které nadšené šáhnou spíše mladší ročníky (20 a 30+). Přebal je z tvrdých „leporelových“ desek (podobně jako u P.S. Ani Geislerové) a k typu knížky se celkem hodí. Autorkou je Veronika Jonášová, novinářka, která není – jak sama píše – žádným módním guru, ale žila v Berlíně tři roky a rozhodla se o berlínské módě udělat knihu. Berlínskou módu popisuje jako antikapitalistickou a silně provázanou s životním postojem (bio, eko, recyklace). Fotografie nejsou upravovány a pořídila je autorka nebo samy Berlíňanky a musím říct, že jsou skvělé a krásně podtrhují street style jednotlivých outfitů. Kniha je mi sympatická i po grafické stránce, která je jednoduchá a dává největší prostor fotkám, i trefným shrnutím berlínské módy, která se mi zdála vždy tak trochu neuchopitelná. Samozřejmě nechybí kapitola o hipsterské kultuře a jak poznat pravou Berlíňanku (used look, nákupy v second-handech, zapovězené syté barvy a značky na odiv,…). Berlínská móda je svobodná, nepodléhá trendům a je přirozená. Móda není oddělená od životních postojů, proto nepřekvapí ani důležitost oblékání dětí genderově neutrálně. Stejně jako u předešlé knihy převládají módní tipy a základy šatníku, módní faux pas, ale také tajné tipy na berlínské must have (birkeny, batoh s liškou) a dozvíte se, co je dekolt Berlíňanky. Nechybí kapitola o bydlení, dětech a o všem, co je prostě cool (jóga, veganství, lokální produkty, bleší trhy). Nadchla mě kapitola s tipy od obyvatelek Berlína a tipy na obchody. Samotný berlínský styl asi není pro každého, je emancipovaný a často tedy potlačující ženskost, uhlazenost a chic styl tady moc nenajdete. Z vlastní zkušenosti mi připadne, že na sebe v Berlíně upozorníte (minimálně jako turistka :)) spíše v krásných ženských šatech preppy stylu než v křiváku, čírem a tetováním dohromady, protože to tady nosí víc než hodně lidí. Sečteno podrženo, kniha bude skvělá pro mladší ročníky, které ocení její grafickou stránku a množství fotek. Knížka je svěží a inspirativní, omladí a vyhraní váš šatník. Cením si také toho, že se jedná o českou knihu! 


Komentáře