Z hlubin - Margaret Atwoodová (#663)
Margret Atwoodová patří spolu s Robertem
Daviesem k nejvýznamnějším kanadským spisovatelům. Prozaička, básnířka i scénáristka
se narodila v roce 1939 v Ottawě a román Z hlubin společně s románem Ublížení na těle patří k jejím nejlepším dílům.
Román Z hlubin pojednává o nejmenované hlavní hrdince, která se se svým
přítelem Joem a manželským párem Annou a Davidem vydává na rodný ostrov v západním
Quebecu, aby pátrala po svém zmizelém otci. Během příznačných biblických sedmi
dnů zde dochází k očištění hlavní hrdinky, která si uvědomuje, že vyměnila
moderní společnost za svoje přirozené já. Více než kdy jindy si uvědomuje
vyčpělost svého vztahu s Joem, ale také karikaturu manželství svých přátel,
kteří jsou navíc „příliš industriálně poznamenaní“ (Matoušek, Petr. Pud přežít,
který přežije. In Z hlubin. První
vydání. Praha : Argo, 1998. Strana 187). Předešlý vztah v ní spálil
jakýkoli cit a nový přítel pro ni nepředstavuje žádnou perspektivu. Hrdinka se
stále více uzavírá do samoty a na vlastní pěst pátrá po otci. Hledání ji
přivádí k obrazcům původního indiánského obyvatelstva, které se jí
nečekaně stává branou k traumatickému zážitku, který odhaluje její
skutečný život. Z hlubin se vynořují její tajemství, kdy slova jako
manželství, dítě a svatba ve skutečnosti znamenají ženatý muž, nenaplněný vztah
a interrupce. Ponor pod hladinu symbolizuje křest a zároveň paranoidní až
animální přerod hlavní hrdinky v bytost propojenou s přírodou.
Z hlubin je složitým románem, který pojednává o národě, mytologii,
tělesnosti i domovu. Odráží se v něm přirozenost projevující se v přírodě,
jejímž protipólem je moderní společnost s pokřivenými vztahy a necitelnou
turistikou zaplavující poslední panenská místa. Margaret Atwoodová spojuje
intelektuální nadhled s prvky napětí, ale také s rozbory lidských
vztahů. Výsledkem je působivý román o hledání duševní rovnováhy a návratu domů.
„Spoluvyprávějící úlohu přejímá v románu
příroda: nejen v ústřední metafoře ponoru do vodní hlubiny, ale i v nenápadné
hře náznaků, v nichž jako by ožívaly freyovsky epifanické zkratky do mytologického
podvědomí. V symbolech ledňáčka jako naléhavého prozření, ryby jako loga
pro Vykupitele, volavky jakožto lákadla, sovy jako Moudrosti a žáby s pavoukem
coby indiánských metafor pro Přirozenost prvního řádu a mateřský princip se
potkává sémantická energie znakové řeči uchvatitelů s imaginací předkolumbovského
lidu – nejpůsobivěji v epizodě, kdy je na vábničku žáby (indiánská matka
Příroda) lovena ryba (Kristus). Smutné zdání plní volavka, na níž se zvláštním
způsobem podepíší napjaté bilaterální kulturní vztahy, vyjadřované z americké
strany touhou něco si z čarokrásné, nicméně pleněné přírody severního souseda
prospektorsky uklohnit, z kanadského hlediska zase nelichotivými spojeními „duchovní
anexe“, „výprodej země“.
(Matoušek, Petr. Pud přežít, který přežije. In Z hlubin. První vydání. Praha : Argo,
1998. Strana 188).

Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)