Portnoyův komplex – Philip Roth (#636)
Portnoyův komplex vyšel poprvé v roce 1969 a
ihned byl označen za skandální. Příběh o klukovi ze středostavovské židovské
rodiny veřejnost šokovala explicitně zobrazeným sexuálním obsahem, přestože ten
zde má svůj nezastupitelný význam. Hned v úvodu knihy je uvozen tzv.
Portnoyův komplex, kterým má být poruchou, „při
níž se silně pociťované etické a altruistické impulsy neustále srážejí s extrémními
sexuálními tužbami“. Ačkoli tento komplex vyznívá vážně a vědecky, vpravdě
není ničím jiným než uzavíráním Alexandra do světa sebeuspokojování, protože
jedině tady má klid od všemocného vlivu své rodiny. Alexandr se retrospektivně
vrací ke svému dospívání a ze svých dost často trapných zážitků se zpovídá psychoanalytikovi.
Ačkoli se Alexandr svým počínáním neliší od většiny vrstevníků, jeho problém je
v tom, že se své posedlosti nemůže zbavit ani v dospělosti. Rodina není
schopna uznat jeho svobodu a neustále jej srovnává s okolím, jistým mottem
knihy by se jistě mohla stát následující věta: „Bože dobrotivej, dospělej Žid, jehož rodiče jsou ještě naživu, je
patnáctiletý kluk a zůstane patnáctiletej kluk, dokud neumřou!“ (Roth,
Philip. Portnoyův komplex. Praha:
Odeon, 1992. Strana 86).
Portnoyův komplex v dnešní době jistě nebude
vzbuzovat tak silné emoce, jak v době svého vzniku. Líčení Alexandrova
světa, jeho pocity trapnosti a sebelítosti mnohému připomenou něco z vlastního
dospívání. Pasáže o právě objevené sexualitě textu dodávají na upřímnosti, otevřenosti
a často i zábavnosti. S tímto mladým židovským hrdinou, který je příliš
lapen v sítích své lehce potrhlé rodiny, bude čtenář nejednou soucítit a
přát mu, aby překonal své komplexy. Ačkoli Portnoyův
komplex svým tématem „trablů dospívajícího mladíka“ připomíná mnoho
současných románů s jediným cílem pobavit čtenáře, má mnohem větší hloubku
spočívající v nevázanosti jakýmkoli tabu, schopností vystihnout trapné
momenty maloměšťáctví a také upřímností k sobě samému, když si je Alexander
ochoten přiznat, že má svoji rodinu přece jen rád: „Je mrazivý lednový den, soumrak – ach ty vzpomínky na soumrak, omastek
z kuřete na kousku žitného chleba, abych vydržel až do večeře, na měsíc,
který už svítí za kuchyňským oknem – právě jsem se vrátil s rozpálenými tvářemi
a s dolarem, který jsem si vydělal tím, že jsem někomu odhraboval sníh,
tyhle vzpomínky mě jednou zabijou. „Jestli pak víš, co budeš mít dneska k večeři,“ zašveholí maminka láskyplně, „za to,
žes tak strašně těžce pracoval? Tvoje nejzamilovanější zimní jídlo. Dušený
jehněčí.“ Je večer: po neděli strávené v New
Yorku, v Rádio City a čínské čtvrti, jedeme domů přes most George
Washingtona – nejkratší, nejpřímější cesta z Pell Street do Jersey City
vede sice Hollandovým tunelem, ale já škemrám o most, a protože maminka řekne,
že je to „poučný“, prodlouží si otec
cestu domů o nějakých patnáct kilometrů.“ (Roth, Philip. Portnoyův komplex. Praha: Odeon, 1992.
Strana 29-30).
„Klavírista! Ach, to je
jedno ze slov, která prostě milujou, skoro stejně jako slovo doktor, pane doktore. A slovo vila. A nejvíc ze všeho milujou slova svou vlastní
ordinaci. Otevřel si v Livingstonu svou vlastní ordinaci. „Pamatuješ se na Seymoura Šmoka,
Alexi?“ zeptá se mě matka, ale může to
být taky Howard Šlong nebo Aaron Puc, prostě nějaký hašašíra, kterého jsem prý
znal v obecné škole před pětadvaceti lety a který mi úplně vypadl z paměti.
„Potkala jsem tuhle na ulici jeho maminku a povídala mi, že Seymour je
dneska největší špecialista na mozkový operace na celý západní polokouli. Má v Livingstonu
šest domů ve venkovským stylu, v každým schody z pokoje do pokoje,
všechny postavený z balvanů, a je v představenstvu jedenácti synagóg,
který jsou všechny fungl nový a navrhoval je Marx Kugel, a loni vzal svou
ženu a svý dvě dcerušky, který jsou prej tak krásný, že už s nima uzavřela
smlouvu Metro Goldwyn Meyer, a tak chytrý, že by už měly chodit na univerzitu –
všechny je vzal do Evropy na cestu, která stála osmdesát miliónů dolarů,
projeli na ní sedm tisíc zemí, mezi nima i takový, o kterejchs v životě neslyšels
a který založili přímo na Seymourovu počest, a Seymour je ke všemu tak důležitá
persona, že ho v každým evropským městě, co navštívili, sám primátor
požádal, aby se tam zdržel a proved nějakou úplně nepředstavitelnou mozkovou
operaci v nemocnici, co pro něj na místě postavili a – poslechni si tohle –
a pak v tý nemocnici pouštěli při operaci do sálu ústřední melodii z Exodu, aby každej věděl, jaký je Seymour
víry – tak slavnej je dneska tvůj přítel Seymour! A jakou radost z něj maj jeho rodiče!“ (Roth, Philip. Portnoyův komplex. Praha:
Odeon, 1992. Strana 86-87)

Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)