Hudba močálu – Lewis Nordan (kniha měsíce února 2015)
Lewis Nordan je jeden
z mnoha autorů bohaté jižanské prózy. Jeho povídkové knihy jsou zasazeny
do mississippské delty, v nichž popisuje život v sociálně a rasově
vyhroceném Jihu. V knize Hudba
močálu, kterou tvoří deset volně propojených povídek, očima chlapce Sugara
Mecklina líčí dospívání v Mississippi padesátých let. Nordan o této knize
řekl, že je o tom, jak pro něj bylo těžké vyrůstat na Jihu jako
běloch. Sugar Mecklin se objevuje i v knize Obdivné hvízdnutí, kde je
variován příběh o tom, jak se svým kamarádem Sweetem Austinem najde mrtvolu
v močálu. Vyprávění ústy dospívajícího mladíka není pro americkou
literaturu žádnou novinkou, vždyť nejsilnějšími předobrazy jsou Tom Sawyer,
Huckleberry Finn nebo Holden Caulfield z Kdo chytá v žitě. Pro
většinu jižanských autorů dětští hrdinové představují způsob, jak
se prostřednictvím návratu do svého dětství odvrátit od chaosu a vyprázdněnosti
postmoderního světa.
Hudba močálu odkazuje na twainovskou tradici tzv. tall tales,
fantaskních příběhů, v nichž se mísí zlo s dobrem, fantazie
s realitou. V příbězích Lewise Nordana se nemá smysl ptát, jak se
stalo to či ono, protože autor si s realitou pohrává a tvrdí, že výhodou spisovatele
je jeho zapomnětlivost, jelikož vzpomínky potlačují představivost. Sugar
Mecklin čtenáře v povídkách s často absurdními dialogy seznamuje
s roztodivnými postavičkami smyšleného městečka Arrow-Catcheru.
V první povídce, která dala název celé knize, nám ukazuje svého otce, alkoholika
se sebevražednými sklony, který už jednou do své hrudi zabodl sekáček. Jinde
Sugar vypráví o tom, jak se svou vojenskou lopatkou doslova prokope celé své
okolí a ve skrýši pod domem nalezne mrtvolu ženy. Jindy je Sugar Mecklin
jediným, kdo dorazí na oslavu narozenin podivné rodiny McNeerů, kterou všichni
opovrhují. V této povídce je také Sugar svědkem scény, v níž
třináctiletá dcera McNeerů Dixie Dawn, snící o kariéře operní pěvkyně,
uprostřed pole s hlávkami zelí zpívá árii, když ji její zuřivý otec uhodí
motykou. Svět Sugara Mecklina je právě tou směsicí grotesknosti, násilí i
absurdity, který je pro jižanskou literaturu typický a přináší nezapomenutelné
výjevy, například bizardní výlet rodiny na pobřeží Mexického zálivu krátce po
ničivém hurikánu, na němž se otec Gilbert snaží znovu zamilovat do své ženy
nebo již výše zmíněnou árii uprostřed hlávek zelí.

Nordanův svět je pozoruhodný,
protože nelpí na detailech nebo na nezměnitelné realitě, ale je vystavěn na
odzbrojující tvůrčí svobodě. Hudba močálu
má zvláštní atmosféru, která má nejblíže k magickému realismu a ladně ji
doplňují linorytové ilustrace Silvie Urbánkové. Násilí, deprese i rodinné
křivdy jsou zde nezamlčovanou součástí každodenního života a paradoxně vytváří
tesknou a melancholickou náladu, díky níž je Hudba močálu tak neobyčejně „krásně tklivá“.
„Dnes ne. Dnes byla zvláštní
neděle, a vlastně celé léto bylo zvláštní. Možná se dnes jednou provždy ukáže,
že kouzla se dějí. Bylo to léto, kdy si Sugar Mecklin uvědomil mnoho věcí,
které jako by nikdy předtím neexistovaly; třeba ty myši v matraci nebo
Elvis Presley v rádiu. To léto Sugar Mecklin uslyšel konejšivou hudbu
močálů, zavlažovací pumpy v rýžových polích, dlouhý naříkavý a žalující
zvuk, slyšel sípající, astmaticky zadýchaný lis, který jako velké plíce nasaje
vzduch a pak se ozve náraz a klapnutí, jak se stlačený vzduch uvolní a bavlna
se zabalí do pytloviny a sváže se ocelovými proužky do třímetrákového žoku,
slyšel operní hlas vyzrňovače bavlny, ve kterém se oddělují vlákna od semínek.
Slyšel štěkání krys, slyšel, jak nějaké dítě zpívá na záhonu se zelím árie,
slyšel papouška, který vydával zvuk jako pokladna, slyšel, jak venku za oknem
tropické lijáky zalévají celou deltu, slyšel pamp-pamp-pamp-pamp dvojplošníků,
když bombardovaly pole jedy a defolianty, četl dopravní ceduli, na které stálo
WALNUT GROVE JE STŘEŽEN RADAREM, a nacházel v těch slovech poezii,
slyšel hrdličky na ořešácích.“
Nordan, Lewis. Hudba močálu. Praha: Mladá fronta, 1997.
Strana 12
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za váš komentář :)